Meny

Lazer Linear 18 Elite LED-ramp montering

Karl Richard Dybvik
19/03/2021
Lazer Linear 18 Elite med halvljusassistent! I den här artikeln kommer vi att följa Lumen Daylights VD på en körning där han blir den första i Skandinavien som testar nya Lazer Linear 18 Elite med halvljusassistent.

Den nya Lazer Linear 18 Elite

Lazer Linear18 Elite LED ekstralys monteringLazer Linear 18 Elite det har länge varit den mest populära LED-rampen från Lazer och med goda skäl. Med den nya versionen ökar Lazer ljusstyrkan till så mycket som 18 000 lumen och kastlängden till över en kilometer. Men de behåller storleken, designen och den bra ljusbilden Lazer Linear18 Elite är känd för. Det viktigaste tillskottet är den innovativa och marknadsledande tekniken Intelligent halvljusassistent. Utöver allt detta är Lazer Linear18 Elite fortfarande godkänd och kan användas lagligt på vägen. Många har upplevt LED matrixsystem på nyare bilar som automatiskt justerar ljusbilden under körning. Lazer har tagit det bästa från dessa system och optimerat det för extraljus. Med Lazers halvljusassistent har lampan två lägen. Det första läget är för helljus med maximal ljusstyrka. Detta styrs som ett vanligt extraljus med manuell på- och avbländning. När du dimmar helljus aktiveras det andra läget, som är halvljusassistenten, automatiskt. I det här läget lyser delar av lampan med en ljusstyrka på 4320 lumen för att hjälpa bilens halvljus. Utan att orsaka bländning för andra förare. Dessutom kommer lampan automatiskt att dimma delar av ljusbilden för mötande bilar. Och den bländar automatiskt up när bilen har passerat. När bilen har passerat kan du manuellt tända lampans helljus för maximal ljusstyrka. För optimal effekt rekommenderas att du inte monterar lampan högre än 1 meter från marknivån.

Test av Lazer Linear 18 Elite med halvljusassistent

Jag har sådan tur att jag är den första som får testat nya Lazer Linear 18 Elite med halvljusassistent på min bil, och resultatet är verkligen otroligt bra och långt utöver vad jag förväntade mig av denna lampan. Och inte minst är funktionen helt unik. Vi tar en kort biltur och visar hur jag upplever det. Vi kör en BMW X5 med dynamiska xenonljus med matrixfunktion som dimmar ner för skyltar och mötande bilar. Dessutom har den nya LED-rampen adaptiv dimming och ljusstyrning, så funktionen mellan dessa två är mycket speciell. Nu tar vi en tur i bilen och kontrollerar hur det fungerar. Först och främst har vi monterat två brytare under instrumentbrädan så att vi kan styra LED-rampen. När vi bara tänder den nya Linear18 med halvljussassistenten kan du se hur mycket ljus som faktiskt är över xenon cutlinen. Den tänds tillsammans med bilens halvljus så du kan möta andra bilar och det ger mig utan tvekan mycket bättre ljus. När du står framför bilen är det inte bländande eller irriterande. Och när du går rakt fram och närmar dig bilen stängs LED-baren av. Nu har vi testat den som halvljus och det fungerar toppen!

Hur är Lazer Linear 18 som helljus?

Nu kommer vi att testa den som helljus tillsammans med matrixfunktionen - automatisk helljus. Medan vi kör rör jag ingenting och allt kontrollerar sig verkligen själv med bilens dynamiska ljus och LED-rampen samtidigt. Och där ser man att BMW är sen med att dimma upp till helljus, men när allt är påslaget kommer de 18 000 lumen verkligen till nytta. Här lyser vi upp hela vägen nästan till Danmark och det är myyycket mer än den vanliga Linear18 som jag faktiskt hade på den här bilen för 2 timmar sedan.

Förbättrad ljusbild

Vad jag tycker är coolt med den nya Linear18 som betyder mycket för mig är att den gamla har en för bred ljusbild och den nya inte. Nya Linear18 har en mycket bra combo ljusbild. Vad jag gillade bäst med till exempel Rigid SR20 combo var att den har en spot i mitten och det har också den nya Linear18. Vi sätter ljuset rakt upp mot ett berg för att visa ljusbilden och då ser du tydligt spoten koncentrerad i mitten, och när vi svänger ut på vägen är den fortfarande närvarande. Vi fortsätter med de dynamiska helljusen till BMW och Linear18 med halvljusassistenten på. När vi kommer till skyltarna bländar verkligen inte dessa föraren. Så det fungerar väldigt bra. När vi går in i ett område med gatubelysning är BMW snabb att dimma ner. Då ser vi tydligt hur det fungerar. Matrix BMW-strålkastare skuggas ut på eget initiativ. Det som är coolt nu är att vi tydligt kan se hur Lazers halvljusassistent fungerar och avger lite ljus här och där, där det behövs. Halvljuset lyser väl tills BMW upptäcker att den ska blända upp till helljus igen. Dessa två funktioner fungerar mycket bra tillsammans och har en bra interaktion. Dimmar vid behov och har lite extra ljus vid behov. Och skickar ljus in i svängen där du behöver det. Av alla LED-strålkastare jag har testat, är detta den ultimata strålkastaren. Den är smart när du vill att den ska vara smart, och den är dum och passiv när du bara behöver en strålkastare. Och den är extremt kraftfullt när du använder den som en traditionell strålkastare.

Smart och grym LED-ramp

Om du upptäcker att alla dessa smarta funktioner inte är något för dig, fungerar den perfekt som ett traditionellt extraljus. En fantastisk LED-ramp och du hittar inga andra lampor med 18 000 riktiga lumen i en premiumförpackning. Det här är helt grymt! Jag har inga ord och den är mycket starkare än den kan upplevas genom filmen här som filmas med en telefon som automatiskt justerar ljuset, men det här är riktigt grymt kan jag lova dig. Äntligen en otrolig kastlängd på Linear18. Jag har saknat det sedan jag fick den första. Detta är den ultimata LED-rampen. Fantastisk och jag ger den 6 av 6 utan tvekan.

Terningkast 6 på Lazer Linear18 Elite6 av 6 säger Karl Richard Dybvik entusiastisk!

Se testet av den nya Lazer Linear18 Elite här

Stäng
999 kr återstår för fri frakt