Meny
Extraljus ger bra ljus i vintermörkret

Få bättre ljus till din bil!
Extraljus och LED-rampor

Tänk dig att du kan luta dig tillbaka och njuta av bilturen, och se allt du behöver, nästan som i dagsljus. Det är ganska möjligt – vi hjälper dig att hitta vad du behöver.

Få bättre ljus till din bil!

Extraljus och LED-rampor

Tänk dig att du kan luta dig tillbaka och njuta av bilturen, och se allt du behöver, nästan som i dagsljus. Det är ganska möjligt – vi hjälper dig att hitta vad du behöver.

Det är mörkt och asfalten är våt. Ljusen från mötande bilar bländar och du försöker att se vägen.  Bilturen är tung och du känner dig utmattad när du anländer. Känner du igen dig själv? Det är ett känt problem, men det behöver inte vara så.

Bra ljus är viktigt! Vägen är bättre upplyst och du ser farorna som gömmer sig, medan det är bekvämare att se vägen, och du kan sänka axlarna lite snarare än att sitta och kisa för att se i det mörka regnet. Nederst på sidan hittar du också en intressant artikel där en familjeman har testat ett ljus kit rekommenderat av oss. Låt oss prata lite om dina möjligheter och ge dig några förslag.

Det är mörkt och asfalten är våt. Ljusen från mötande bilar bländar och du försöker att se vägen.  Bilturen är tung och du känner dig utmattad när du anländer. Känner du igen dig själv? Det är ett känt problem, men det behöver inte vara så.

Bra ljus är viktigt! Vägen är bättre upplyst och du ser farorna som gömmer sig, medan det är bekvämare att se vägen, och du kan sänka axlarna lite snarare än att sitta och kisa för att se i det mörka regnet. Nederst på sidan hittar du också en intressant artikel där en familjeman har testat ett ljus kit rekommenderat av oss. Låt oss prata lite om dina möjligheter och ge dig några förslag.


Uppgradering av helljus med extra ljus

Det bästa sättet att få bra helljus är att köpa extraljus. Det bästa och kanske enklaste numera, är en liten LED-ramp inuti bilens stötfångare.

Uppgradering av helljus med extra ljus

Det bästa sättet att få bra helljus är att köpa extraljus. Det bästa och kanske enklaste numera, är en liten LED-ramp inuti bilens stötfångare.

Till exempel kommer den här LED-rampan att ge dig några av dom grymmaste ljusen du kan tänka dig utan att ändra bilens utseende.

Ta en titt på Rigid SR20 här.

Till exempel kommer den här LED-rampan att ge dig några av dom grymmaste ljusen du kan tänka dig utan att ändra bilens utseende.

Ta en titt på Rigid SR20 här.

Rekommenderande LED-ramp

Rekommenderande LED-ramp

Klassiska runda lyktor

Om du gillar klassiska lyktor, finns det nu ett antal riktigt bra och jättegoda ljus som gör natt till dag.

Vi har gjort ett komplett kit för din bil här.

Uppgradera originalljus med hjälp av xenon eller LED

Visste du att du kan uppgradera lamporna du redan har på din bil idag till LED eller xenon? Xenon ger den bästa effekten, men diodlampor är en kraftfull uppgradering och alltmer populär. Det bästa är att du använder bilens original lampor så att du inte ändrar bilens utseende. Du får bara jättegoda ljus utan att någon ser en skillnad på bilen. Det är också ganska enkelt att montera.

Ta en titt på vår rekommendation för både halvljus och helljus här: Xenon eller LED

Att uppgradera lamporna till xenon eller LED ger en enorm effektökning.

Uppgradera originalljus med hjälp av xenon eller LED

Att uppgradera lamporna till xenon eller LED ger en enorm effektökning.

Visste du att du kan uppgradera lamporna du redan har på din bil idag till LED eller xenon? Xenon ger den bästa effekten, men diodlampor är en kraftfull uppgradering och alltmer populär. Det bästa är att du använder bilens original lampor så att du inte ändrar bilens utseende. Du får bara jättegoda ljus utan att någon ser en skillnad på bilen. Det är också ganska enkelt att montera.

Ta en titt på vår rekommendation för både halvljus och helljus här: Xenon eller LED

Att uppgradera lamporna till xenon eller LED ger en enorm effektökning.

Uppgradera originalljus med hjälp av xenon eller LED

Visste du att du kan uppgradera lamporna du redan har på din bil idag till LED eller xenon? Xenon ger den bästa effekten, men diodlampor är en kraftfull uppgradering och alltmer populär. Det bästa är att du använder bilens original lampor så att du inte ändrar bilens utseende. Du får bara jättegoda ljus utan att någon ser en skillnad på bilen. Det är också ganska enkelt att montera.

Ta en titt på vår rekommendation för både halvljus och helljus här: Xenon eller LED

Rekommenderade xenonlampor

Anbefalte xenonpærer

Hjelp til montering?

Monteringshjälp?

Är du inte så duktig på att montera det här på din egen bil?  Vi hjälper dig gärna att komma i kontakt med några riktiga bra verkstäder i ditt område. Vi har over 700 forhandlere som selger våre produkter over hele landet. Kontakta oss, vi hjälper dig.

Extraljus från kända märken: Rigid, Lazer, Lumen, KC Hilites, Hella, Osram och Philips i LED och xenon

Vi har den kvalitet du förväntar dig. Alla lyktor i helljus, tusenmetere, extraljus. I LED-rampor, Diod extraljus, Led tusenmetere till ett lågt pris eller självaste Rolls Royce. Vi har extraljus för alla ändamål! Hitta produkterna till din bil här, med vår produkthittare.



HUR STÅLE GJORDE NATT TILL DAG

En artikelserie i tre delar

HUR STÅLE GJORDE NATT TILL DAG

En artikelserie i tre delar

  1. Måste vi sälja den?
    En desperat bilägare vill sälja bilen på grund av dåliga ljus
  2. Världens bästa lampbyten?
    Det byts till xenonlampor och vi ser effekten av dessa
  3. Redo för mörkret!
    Led helljus – Är Ståle nu redo för mörkret?

– MÅSTE VI SÄLJE DEN?

Jeanette var förtvivlat: Ford S-Max är en perfekt bil för familjen, men en stor fel gjorde att mannen Ståle ville bli av med den.

– MÅSTE VI SÄLJE DEN?

Jeanette var förtvivlat: Ford S-Max är en perfekt bil för familjen, men en stor fel gjorde att mannen Ståle ville bli av med den.

Få bedre lys til din bil

Jeanette Wölke Friis och Ståle Walsvik har två små barn i bilstol ålder, plus hund. Dessutom vill de ha plats för både mormor och kusinerna. Slutsats: De måste ha en bil med sju säten.

När man lägger till att både den sista kullen upp till huset och en väg till stugan som skriker efter fyrhjulsdrift, då börjar utbudet av bilar vara väldigt begränsad, åtminstone på den populära sidan av SUV i miljonklassen.

Eftersom den nya Ford S-Max var tillgänglig med fyrhjulsdrift, var därför Ståle och Jeanette bland dom första att provköra. Och ja, de var nöjda – så nöjda att de skulle vilja ha en bil så snart som möjligt.

Dessutom vill de ha plats för både mormor och kusinerna. Slutsats: De måste ha en bil med sju säten.

När man lägger till att både den sista kullen upp till huset och en väg till stugan som skriker efter fyrhjulsdrift, då börjar utbudet av bilar vara väldigt begränsad, åtminstone på den populära sidan av SUV i miljonklassen.

Eftersom den nya Ford S-Max var tillgänglig med fyrhjulsdrift, var därför Ståle och Jeanette bland dom första att provköra. Och ja, de var nöjda – så nöjda att de skulle vilja ha en bil så snart som möjligt.

Halogenljus – noll problem?

Här börjar också problem historien: Bilen som var tillgänglig i affären hade halogenljus. Med löften från säljaren att “vi ska kunna uppgradera i efterhand om du inte är nöjd, noll problem”, så blev det handel.

– Särskilt förra vintern, när jag pendlade var det dåligt, säger Ståle. Detta är en sträcka på sex mil varje väg, på några smala och slingrande vägar, med ett mycket högt bestånd av rådjur.

– Var det regn eller bara våt väg, som det är minst fyra av fem dagar här, var synligheten så dålig att jag faktiskt inte lyckades följa med trafiken, säger Ståle.

Problemet var då att halvljusen båda gav så lite ljus, och dessutom hade svag ljusspridning till sidorna, att han helst fick ligga ovanpå bakre stötfångare på bilen framför. Om han behöll normal avstånd, blev det så läskigt mörkt runt honom att han var tvungen att minska hastigheten – speciellt på sträckorna med mycket rådjur.

Snygga strålkastare, men de ursprungliga halogen ljusen på en Ford S-Max 2017 är "så dåliga", enligt Jeanette Wølke Friis
120 km pendling per dag blev svårt i en S-Max med originalljus. Därför försökte Ståle Walsvik få bilen såld.

Helljus: Ett skämt …

Det blev inte mycket bättre de få gånger han kunde blände upp. Den sista långa resan innan problemet löstes är mycket beskrivande av upplevelsen. Och det var en resa som gick mycket längs vita vintervägar:

– Det är ganska vilt, är Jeanettes sammanfattning av intrycket. Det var hon som körde från Beitostølen och tillbaka till Sogn. – Jag bländar upp och ner hela tiden, men såg knappast någon skillnad! Och var så trött efter en lång resa med så dåliga ljus!

Originala helljus: Ja det här är med helljus. Ståles S-Max innan uppgradering. Särskilt när du svänger ser du hopplöst lite åt dit du åker.

Under problemåret med Ford-lamporna har mycket hänt. Först slutar säljaren som lovade att fixa det här. Visst har Ford försökt att åtgärda problemet, både genom att byta till olika kraftfulla halogenlampor (erfarenhet: slutar fungera efter 14 dagar …) och att marknadsföra bilen för försäljning.

Räddning: Extraljus

Kombinationen av Ford-priset, och att bilen är en perfekt familjebil, har gjort att den fortfarande i Walsvikfamiljens ägande. Och Ståle är van med att lösa praktiska problem, så när han kom över nätbutiken Lumen Daylight var det något han var tvungen att kolla.

– Till din bil finns det två uppgraderingar vi rekommenderar, kan Andreas Holbek, kundsupport hos Lumen Daylight, berätta.

Båda att Lumen Daylight hade en så tydlig rekommendation till hans bil, och att Andreas också gav intrycket att han hade mycket erfarenhet av att montera lamporna han säljer, gjorde intryck på Ståle. Läs om resultaten i de följande två avsnitten!

En bra upplevelse: Redan öppningen av paketet från Lumen Daylight var en bra upplevelse. Väl förpackade kvalitetsprodukter!

Helljus: Ett skämt …

Det blev inte mycket bättre de få gånger han kunde blände upp. Den sista långa resan innan problemet löstes är mycket beskrivande av upplevelsen. Och det var en resa som gick mycket längs vita vintervägar:

– Det är ganska vilt, är Jeanettes sammanfattning av intrycket. Det var hon som körde från Beitostølen och tillbaka till Sogn. – Jag bländar upp och ner hela tiden, men såg knappast någon skillnad! Och var så trött efter en lång resa med så dåliga ljus!

Originala helljus: Ja det här är med helljus. Ståles S-Max innan uppgradering. Särskilt när du svänger ser du hopplöst lite åt dit du åker.

Under problemåret med Ford-lamporna har mycket hänt. Först slutar säljaren som lovade att fixa det här. Visst har Ford försökt att åtgärda problemet, både genom att byta till olika kraftfulla halogenlampor (erfarenhet: slutar fungera efter 14 dagar …) och att marknadsföra bilen för försäljning.

Räddning: Extraljus

Kombinationen av Ford-priset, och att bilen är en perfekt familjebil, har gjort att den fortfarande i Walsvikfamiljens ägande. Och Ståle är van med att lösa praktiska problem, så när han kom över nätbutiken Lumen Daylight var det något han var tvungen att kolla.

En bra upplevelse: Redan öppningen av paketet från Lumen Daylight var en bra upplevelse. Väl förpackade kvalitetsprodukter!

– Till din bil finns det två uppgraderingar vi rekommenderar, kan Andreas Holbek, kundsupport hos Lumen Daylight, berätta.

Båda att Lumen Daylight hade en så tydlig rekommendation till hans bil, och att Andreas också gav intrycket att han hade mycket erfarenhet av att montera lamporna han säljer, gjorde intryck på Ståle. Läs om resultaten i de följande två avsnitten!



VÄRLDENS BÄSTA LAMPBYTE?

Efter att ha försökt flera halogen alternativ bytte Ståle Walsvik till Xenon i de ursprungliga strålkastarna. Det blev en helt annan värld!

VÄRLDENS BÄSTA LAMPBYTE?

Efter att ha försökt flera halogen alternativ bytte Ståle Walsvik till Xenon i de ursprungliga strålkastarna. Det blev en helt annan värld!

Få bättre ljus till din bil!

Orsaken till alla byten av glödlamporna var att dom orginala halvljusen på Ståles Ford S-Max 2017 var så dåliga att han knappt vågade följa med trafiken genom hösten mörkret.

Före uppgradering: Låg ljusintensitet i halvljussonan, och dålig spridning till sidorna - även om snön ger en helt annan upplevelse än våt asfalt.

Rekommendationen från Andreas Holbek på Lumen Daylight för att lösa problemet var tydligt:

– Det bästa sättet att uppgradera ursprungliga strålkastare är att byta till xenon. Det ger utan tvekan den bästa effekten och den mest lämpliga ljusbilden. Vi rekommenderar 35w i halvljus, och 6000 kelvin ger ett mycket kallt vitt ljus som påminner om LED. Med denna uppsättning får du 3-4 gånger mer ljus och ett fantastiskt resultat!

Att en säljare är entusiastisk, är kanske inte en överraskning, men det skulle visa sig att Andreas höll sina ord intakta även efter att Ståle hade bytt till xenon halvljus.

Kunskap om detaljer

Få bedre lys til din bil

Med goda instruktioner från Lumen Daylight var uppgraderingen av halvljusen till xenon precis som att byta en vanlig glödlampa.

Inte minst gjorde kunskapen och Andreas insikt om detaljer, att Ståle var övertygad om att det här var en man som vet vad han pratade om. Redan innan beställningen hade Andreas förklaringen på hur det var att byta till xenon i en S-Max 2017 redo:

– I denna lampan behövs inga extra clips för montering av xenon. Här använder du endast fjädern som också används för att fästa den ursprungliga lampan. Jag brukar att ta ut fjädern som fäster lampan, sätter in xenonlampan, tar fjädern över sladden till xenon-lampan, och sedan sätter jag fjädern på plats efteråt.

Och precis så var det då Ståle stod med den nya xenon-lampan i handen. Kartan följde terrängen.

Orsaken till alla byten av glödlamporna var att dom orginala halvljusen på Ståles Ford S-Max 2017 var så dåliga att han knappt vågade följa med trafiken genom hösten mörkret.

Före uppgradering: Låg ljusintensitet i halvljussonan, och dålig spridning till sidorna - även om snön ger en helt annan upplevelse än våt asfalt.

Rekommendationen från Andreas Holbek på Lumen Daylight för att lösa problemet var tydligt:

– Det bästa sättet att uppgradera ursprungliga strålkastare är att byta till xenon. Det ger utan tvekan den bästa effekten och den mest lämpliga ljusbilden. Vi rekommenderar 35w i halvljus, och 6000 kelvin ger ett mycket kallt vitt ljus som påminner om LED. Med denna uppsättning får du 3-4 gånger mer ljus och ett fantastiskt resultat!

Att en säljare är entusiastisk, är kanske inte en överraskning, men det skulle visa sig att Andreas höll sina ord intakta även efter att Ståle hade bytt till xenon halvljus.

Kunskap om detaljer

Inte minst gjorde kunskapen och Andreas insikt om detaljer, att Ståle var övertygad om att det här var en man som vet vad han pratade om. Redan innan beställningen hade Andreas förklaringen på hur det var att byta till xenon i en S-Max 2017 redo:

– I denna lampan behövs inga extra clips för montering av xenon. Här använder du endast fjädern som också används för att fästa den ursprungliga lampan. Jag brukar att ta ut fjädern som fäster lampan, sätter in xenonlampan, tar fjädern över sladden till xenon-lampan, och sedan sätter jag fjädern på plats efteråt.

Med goda instruktioner från Lumen Daylight var uppgraderingen av halvljusen till xenon precis som att byta en vanlig glödlampa.

Och precis så var det då Ståle stod med den nya xenon-lampan i handen. Kartan följde terrängen.

Som att byta en vanlig lampa

Eftersom S-max har en kort front och smalt motorutrymme blev det nödvändigt att lossa strålkastaren för att kunna böja den något fram och upp för att välvuxna händer ska komma till.

– Men jag var tvungen att göra det med ett regelbundet lampbyte också. Det här jobbet var inte svårare än att bara byta lampan.

Den vita och kraftfulla ljuset glödlampan gav när Ståle testade polariteten, gav en bra ledtråd om resultatet som väntade ute i vintermörkret:

En annan värld

– Det blev en helt annan värld, bekräftade Ståle efter att ha kört samma vägen som han gjorde strax innan ljus uppgraderingen.

Både färg, ljusintensitet och inte minst spridningen till sidorna blev något helt annat.

– Speciellt spridningen var en positiv överraskning. Jag hade nästan trott att strålkastaren själv skulle avgöra där, men det fungerar självklart bra bara att uppgradera glödlamporna till xenon, säger Ståle.

Efter uppgradering: Mycket vitare ljus, mer ljus - och också bättre spridning ut till sidorna. Ståle var väldigt nöjd!

Och detta var bara halvljus uppgraderingen. I morgon kommer Ståle också att uppgradera helljusen med Lazer Linear 18 Elite.

Som et vanlig pæreskift

Eftersom S-max har en kort front och smalt motorutrymme blev det nödvändigt att lossa strålkastaren för att kunna böja den något fram och upp för att välvuxna händer ska komma till.

– Men jag var tvungen att göra det med ett regelbundet lampbyte också. Det här jobbet var inte svårare än att bara byta lampan.

Den vita och kraftfulla ljuset glödlampan gav när Ståle testade polariteten, gav en bra ledtråd om resultatet som väntade ute i vintermörkret:

En annan värld

– Det blev en helt annan värld, bekräftade Ståle efter att ha kört samma vägen som han gjorde strax innan ljus uppgraderingen.

Både färg, ljusintensitet och inte minst spridningen till sidorna blev något helt annat.

– Speciellt spridningen var en positiv överraskning. Jag hade nästan trott att strålkastaren själv skulle avgöra där, men det fungerar självklart bra bara att uppgradera glödlamporna till xenon, säger Ståle.

Efter uppgradering: Mycket vitare ljus, mer ljus - och också bättre spridning ut till sidorna. Ståle var väldigt nöjd!

Och detta var bara halvljus uppgraderingen. I morgon kommer Ståle också att uppgradera helljusen med Lazer Linear 18 Elite.



REDO FÖR MÖRKRET!

Glöm stora strålkastare som fyller hela grillen, nu är det LED-ramp som gäller. Men hur mycket arbete är det verkligen att montera extraljus på en modern bil?

REDO FÖR MÖRKRET!

Glöm stora strålkastare som fyller hela grillen, nu är det LED-ramp som gäller. Men hur mycket arbete är det verkligen att montera extraljus på en modern bil?

Få bedre lys til din bil

– Det är som en helt ny bil!

Jeanette är på väg hem från Lavik. Klockan är över sex, det är mörkt och det regnar. E39-vägen som hon kör längs Sognefjorden är bland de mest rådjur i västra Norge. Barnen skriker lite från baksätet, men hennes röst är fortfarande tydlig över handsfree när hon talar till sin man, Ståle. Hon är glad, nästan upphetsad:

– Jag ser allt, också långt ute på marken. Så underbart!

Jeanette säljer inte S-Maxen - hon är glad!

Trodde inte det förut

– Jag hade inte trodde det var så bra, erkänner Ståle. Visst fick han ett bra intryck redan när han pratade med Andreas Holbek i telefon, eftersom han hade så tydliga rekommendationer om att uppgradera.

Om Lazer Linear 18 Elite sa Andreas:

– Den här lampan ger dig allt du behöver från ett helljus. Den har en mycket god bredd, en lång kastlängd på nästan 1 kilometer och inte minst en hög effekt på 12150 lumen. Det är ett ljuspaket jag är övertygad om att du kommer att älska!

Nu, efter att ha installerat både xenon-lampor som halvljus och Lazer Linear 18 Elite som extra helljus, är slutsatsen att vad som i början kunde verka som en typisk optimistisk säljare, har definitivt sina ord intakta.

Nya detaljer blir synliga

– Till exempel ser vi nu detaljer i tunnlarna som vi aldrig har märkt tidigare, säger Ståle.

Helljus efter uppgradering: Regnet kom följande dag, så svart väg ger tyvärr en stor nackdel för den tidigare bilden. Men märk skogen som plötsligt dykt upp! Nu är julgranar dock inte det värsta att missa, men dessa ersätts dessa ofta av rådjur.

Utöver ljuseffekten är två saker Ståle är väldigt nöjd med:

– Helljus och halvljus passar perfekt tillsammans, både inom täckningsområdet, färg och intensitet. Andreas har faktiskt ganska rätt: Xenon på halvljuset och LED-ramp som helljus går mycket bra tillsammans. Och lyktan passar perfekt på min S-Max, du borde nästan tro att den var designad för den här bilen!

Diskret montering, men stor skillnad i ljus: Lazer Linear 18 Elite tillsammans med Lumen ProSystem Xenon Set.

Att montera halvljus var ju nästan som att byta en vanlig glödlampa. Att montera en LED-ramp blev en lite större jobb, då Ståle ville försöka att fälla lyktan i grillen under skylten. Det var möjligt, men förutom att skära lite i den nedre grillen, fick man också låna en del utrymme i en svart plastlåda på vänster sida av bilen.

“Dold” installation?

Kanske den svarta lådan egentligen var till den adaptive cruise kontrollen. Det har ju inte bilen till Ståle, så då fanns det hopp!

Med sådana tankar om en något avancerad montering allierade Ståle sig med en kompis som är bilmekaniker – Arnfinn Fretheim. Han har monterad många extraljus på bilar, båda privat och på jobb för Toyota Førde.

Att undersöka möjligheten för att fälla in, tar Ståle och Arfinn isär hela stötfångaren. Slutsats: Den svarta lådan dolde en sensor – förmodligen den för nödbroms assistenten – Så  att placera Lazer Linear 18 Elite framför tar de inte chansen, även om lyktan är aldrig så smal och elegant.

Att fälla in gick inte, Lazer Linear 18 Elite monteras över skylten.

Detta gör det till en mer traditionell installation över skylten. Men med stötfångaren placerad på ett arbetsbord och lätt åtkomst till styrströmmen i körljusen (med stötfångaren borta är också strålkastarna fria), och att installera går lätt.

Resultatet var fortfarande mycket bra! För Ståle verkade det som att den här lampan designades för hans bil.

Den totala tiden med demontering och montering av stötfångaren var mindre än två timmar. Om Ståle hade gått rakt till det övre alternativet, hade det varit möjligt att montera Lazer Linear 18 Elite utan att ta ner stötfångaren också, och sedan skulle hela monteringen ha varit gjort på en timme.

– Det är som en helt ny bil!

Jeanette är på väg hem från Lavik. Klockan är över sex, det är mörkt och det regnar. E39-vägen som hon kör längs Sognefjorden är bland de mest rådjur i västra Norge. Barnen skriker lite från baksätet, men hennes röst är fortfarande tydlig över handsfree när hon talar till sin man, Ståle. Hon är glad, nästan upphetsad:

– Jag ser allt, också långt ute på marken. Så underbart!

Jeanette säljer inte S-Maxen - hon är glad!

Trodde inte det förut

– Jag hade inte trodde det var så bra, erkänner Ståle. Visst fick han ett bra intryck redan när han pratade med Andreas Holbek i telefon, eftersom han hade så tydliga rekommendationer om att uppgradera.

Om Lazer Linear 18 Elite sa Andreas:

– Den här lampan ger dig allt du behöver från ett helljus. Den har en mycket god bredd, en lång kastlängd på nästan 1 kilometer och inte minst en hög effekt på 12150 lumen. Det är ett ljuspaket jag är övertygad om att du kommer att älska!

Nu, efter att ha installerat både xenon-lampor som halvljus och Lazer Linear 18 Elite som extra helljus, är slutsatsen att vad som i början kunde verka som en typisk optimistisk säljare, har definitivt sina ord intakta.

Nya detaljer blir synliga

– Till exempel ser vi nu detaljer i tunnlarna som vi aldrig har märkt tidigare, säger Ståle.

Helljus efter uppgradering: Regnet kom följande dag, så svart väg ger tyvärr en stor nackdel för den tidigare bilden. Men märk skogen som plötsligt dykt upp! Nu är julgranar dock inte det värsta att missa, men dessa ersätts dessa ofta av rådjur.

Utöver ljuseffekten är två saker Ståle är väldigt nöjd med:

– Helljus och halvljus passar perfekt tillsammans, både inom täckningsområdet, färg och intensitet. Andreas har faktiskt ganska rätt: Xenon på halvljuset och LED-ramp som helljus går mycket bra tillsammans. Och lyktan passar perfekt på min S-Max, du borde nästan tro att den var designad för den här bilen!

Diskret montering, men stor skillnad i ljus: Lazer Linear 18 Elite tillsammans med Lumen ProSystem Xenon Set.

Att montera halvljus var ju nästan som att byta en vanlig glödlampa. Att montera en LED-ramp blev en lite större jobb, då Ståle ville försöka att fälla lyktan i grillen under skylten. Det var möjligt, men förutom att skära lite i den nedre grillen, fick man också låna en del utrymme i en svart plastlåda på vänster sida av bilen.

“Dold” installation?

Kanske den svarta lådan egentligen var till den adaptive cruise kontrollen. Det har ju inte bilen till Ståle, så då fanns det hopp!

Med sådana tankar om en något avancerad montering allierade Ståle sig med en kompis som är bilmekaniker – Arnfinn Fretheim. Han har monterad många extraljus på bilar, båda privat och på jobb för Toyota Førde.

Att undersöka möjligheten för att fälla in, tar Ståle och Arfinn isär hela stötfångaren. Slutsats: Den svarta lådan dolde en sensor – förmodligen den för nödbroms assistenten – Så  att placera Lazer Linear 18 Elite framför tar de inte chansen, även om lyktan är aldrig så smal och elegant.

Att fälla in gick inte, Lazer Linear 18 Elite monteras över skylten.

Detta gör det till en mer traditionell installation över skylten. Men med stötfångaren placerad på ett arbetsbord och lätt åtkomst till styrströmmen i körljusen (med stötfångaren borta är också strålkastarna fria), och att installera går lätt.

Resultatet var fortfarande mycket bra! För Ståle verkade det som att den här lampan designades för hans bil.

Den totala tiden med demontering och montering av stötfångaren var mindre än två timmar. Om Ståle hade gått rakt till det övre alternativet, hade det varit möjligt att montera Lazer Linear 18 Elite utan att ta ner stötfångaren också, och sedan skulle hela monteringen ha varit gjort på en timme.

Experten: Perfekt resultat!

Få bedre lys til din bil

Anfinn Fretheim är en duktig bilmekaniker som har uppgraderat original ljusen till många bilar. Han var imponerad av resultatet av uppgraderingspaketet från Lumen Daylight!

Spänningen är bra när Anfinn och Ståle tar den första testresan på samma vägen som innan montering och efter montering av Lumen ProSystem Xenonkit.

Ståle är fantastiskt nöjd, men även experten Anfinn är mycket imponerad av ljuspaketet från Lumen Daylight:

– Det var helt enkelt väldigt bra! Du märker att detta är kvalitetsljus: LED-rampan lyser inte bara långt, men också med mycket bra spridning till sidorna. Ingen behöver mer ljus än detta, för om du har för mycket ljuseffekt på helljusen, kommer ögonen att vänja sig och du kommer att få problem att blända ner. Denna kombinationen är helt perfekt – jag är imponerad!

Anfinn Fretheim är en duktig bilmekaniker som har uppgraderat original ljusen till många bilar. Han var imponerad av resultatet av uppgraderingspaketet från Lumen Daylight!

Experten: Perfekt resultat!

Spänningen är bra när Anfinn och Ståle tar den första testresan på samma vägen som innan montering och efter montering av Lumen ProSystem Xenonkit.

Ståle är fantastiskt nöjd, men även experten Anfinn är mycket imponerad av ljuspaketet från Lumen Daylight:

– Det var helt enkelt väldigt bra! Du märker att detta är kvalitetsljus: LED-rampan lyser inte bara långt, men också med mycket bra spridning till sidorna. Ingen behöver mer ljus än detta, för om du har för mycket ljuseffekt på helljusen, kommer ögonen att vänja sig och du kommer att få problem att blända ner. Denna kombinationen är helt perfekt – jag är imponerad!

Stäng
999 kr återstår för fri frakt